米軍のフリーサイズは万能サイズじゃねぇ…

perfect bazooka size

米軍が支給する物すべてデカイです。米軍のフリーサイズは平均180cmのアメリカの兄ちゃんに合わせたサイズであって、私みたいな148cmのドチビにしてみれば、とてつもない大きさです。海兵隊でえらい苦労しました。(T_T)

まず、リュックのフレーム。通常、フレームは肩と腰の間に収まるんですが、私の場合、頭の後ろと太ももの真ん中ぐらいにあたりました。だから一歩歩くとフレームが頭に当たり、もう一歩歩くと太ももの後ろ側にぶつかり、ちゃんと足を伸ばして歩けませんでした。ただでさえ足が短いから遅れを取っていたのに、その上思いっきり足が出せないと集団に追いつくはずがありません。(私以外の)背の高い人たちはスラスラと行軍する中、私が後方で「コツン、コツン、コツン」と音を立てながら小走りをしてました。

つぎは防弾チョッキ。通常、防弾チョッキの襟は首の半分まで上がり、下はちょうどベルトの上までの長さですが、私の場合、デカイ甲羅のようでした。襟は耳の上まで上がり、そして下の部分はまたまた太ももまで届きました。座ったら、防弾チョッキが口をふさぐほど上がってくる。みんなは余裕かまして座りながら飯を食べるけど、私は防弾チョッキを半分ぐらい開けなきゃ食べれなかった。しかも食べくずは防弾チョッキと胸の間に落ちる。傍から見ると、亀が座ってるようでした。

もっと辛いのは戦闘ヘルメット。通常、耳たぶまで垂れ下がってますが、私の場合、首の半分まで下がってました。行軍中、突然隊長が「伏せろー!」と叫んだら、全員飛ぶように地面に伏せます。その際、先ほどのリュックのフレームは頭を後ろから押して、ヘルメットを前にズラせます。うつ伏せのまま小銃を構えるはずなんですが、私はフレームとヘルメットのせいで、前が見えなく、ただ真下の地面を見るのが精一杯です。仕方なく、横に転がった感じで何とか前を見ます…(T_T)

そういえば、退役した後に気づいたんですけど、防弾チョッキに「S」と「M」サイズがあったんだ!私が所属した部隊とかでは「L」しかなかったから仕方なかったけど、当時ほかのサイズのこと知ってたら自腹で購入したのに。(>_<)

ほかにいろいろなデカイ装備に苦労しましたが、また今度グチります。(*_*)
(米軍装備を見たい方は、こちらの本を見てください。飯柴さん、懐かしいな。)
Elite Forces アメリカ軍編 PART.4 (ホビージャパンMOOK)    ミリタリー雑学大百科 part 1 戦闘用個人装備から宇宙服まで (Graphic Action Series 世界の傑作機別冊)    米軍最新兵器1500―ひと目でわかるアメリカ陸海空軍海兵隊の最新装備 (Seibido mook)
One-size-fits-all my ass...
Everything issued by the US military is huge. The equipment is sized to fit the average 6-foot American dude, but to a 4'11" half-pint like me, it's freaking gigantic. In that aspect, I had a rough time in the Marine Corps. (T_T)

First, take the frame for rucksacks. Normally, the frame fits between a person's shoulder and hip area, but in my case, the top frame hit the back of my head, and the bottom frame hit the back of my thighs. When I took a step, the top hit my head, and in the next step, the bottom stopped my legs. I had short strides with my short legs anyway, but to have the frame restrict me from stepping out made it really difficult to catch up to the group. During hikes, the taller people (everyone but me) took long easy steps, while I made "thunk, thunk, thunk" sounds with my frame and helmet as I trotted in short steps.

Next is the flak jacket. Normally, the collar reaches mid-neck, and the bottom edge of the jacket reaches right over the belt, but in my case, the flak looked like a huge turtle shell. The collar reached up to cover my ears, and the bottom edge came all the way down to my thighs. When I sat, the flak jacket rose up so high that it covered my mouth. Everyone else ate their food without any problems, but I had to rip open my jacket to free my mouth. Of course, when I ate, the damn crumbs fell in the gap between the flak and my chest. I looked like a sitting turtle.

The biggest pain was my kevlar helmet. Normally, the helmet would come down to the ears, but in my case, it came down to cover half my neck. During marches, when the unit leader shouted, "Incoming!" we'd dive headfirst to the ground and take cover. When I did that, the frame pushed my kevlar down into my face. After hitting the deck, we're supposed to look forward in the prone position and scan with our rifles, but because of the damn helmet and frame, I couldn't see in front of me, but was staring down at the ground instead. I had to lie sideways to awkwardly aim forward...(T_T)

Oh yeah, I found out AFTER I got out, but flak jackets came in sizes S and M! The units I belonged to only had size L, so it couldn't be helped, but if I knew about the other sizes, I would've bought it out of my own pocket.(>_<)

There are other equipment that caused me trouble, but I'll save that for a later rant.(*_*)
(If you're curious to see what US military equipment looks like, please look at the recommended books above. Haven't seen Iishiba-san for a while.)